17 mai 2012

Ce ma invata gradina








"Vreau sa mananc plante" exclama puiu sambata pe la ora 8 seara dupa o zi de "coasa" in gradina. "Cum adica? Ce anume vrei sa mananci?" il intreaba bucatarul nostru. "Salata, ceapa".... Eu , sa nu-mi cred urechile... puiu sa ceara salata? ce-i drept, de ceva vreme noi tot mancam, dar nici nu mi-a trecut prin cap sa ii ofer si lui, caci el comenteaza si la patrunjelul din supa.
Si l-am vazut cu ochii mei cum isi indesa singur salata in gurita, dupa ce musca cu pofta din painea cu cas si putina slaninuta... ca adevaratii cosasi.
Sunt incantata ca anul acesta nu am arat gradina! Am primit atatea in schimb !  Primele plate pe care le-am mancat au fost dar din partea pamantului catre noi ca nu l-am mai bulversat(salata, ceapa, usturoiul, patrunjl). Am descoperit 4 nuci mici ce au aparut pe langa cel mare din nucile cazute pe jos. Dar marea mea bucurie a fost sa descopar cateva cuiburi de cimbru. Nu-mi venea sa cred! Si lumea face rasaduri ! cand daca il lasi sa isi scuture samanta te-ai scos anul viitor si nu te mai doare capul... ei, hai poate il raresti, dar si asta doar cand culegi pentru mancare. Minunat! Am mai scos de pe lista o treaba! Si uite asa incet, incet, mai castigam timp pentru alte lucruri. In toamna m-am decis.  Voi lasa din fiecare - dovlecei, castraveti, fasole, mazare sa ramana in gradina , sa putrezeasca peste iarna si sa vad, poate vor iesi la anul!
Anul trecut am semnat in primavra flori (primule). Anul acesta- au iesit. dar locul nu l-am sapat. la fel, am semnat spanac peren- nu s-a facut, iar anul acesta nu intelegeam ce monocultura am pe 10 mp de teren . el este! s-a inzecit! extraordinar! peste 2 satamani il gatesc.
macris am semnat in 5 lucruri din gradina, si doar intr-unul a iesit acum, om vedea la anul! imi place sa imi tratez gradina asa: eu ii propun seminte , ea accepta, sau nu, imi mai arata cam unde si cand ar fi fost mai bine, si asa se deschide dialogul.
Din gradina facuta in inima clujului am invatat ca ridichilor le place umiditatea si pot sa aibe si semiubra, de 3 ani incercam sa cresc cridichi in plin soare in gradina. anul acesta le-am semnat pentru a 3-a oara intre capsuni- si iata ce frumoase sunt- siruri, siruri. Capsunile le-au tinut umiditate pana au germinat (de prisos sa spun ca primele 2 dati nu au iesit).

Un comentariu:

  1. Incet ..incet o sa iubesti pamintul!Si cu mine asta s-a intimplat!..Nici nu stiu ce as alege:o calatorie in schimbul sa nu mai am gradina!cred ca gradina as alege......cu toate ca imi da mult de lucru:)Felicitari.....sint f.mindra de voi..si ma bucur ca piticul a prins "gustul"salatei:)

    RăspundețiȘtergere