23 august 2016

Lemnul



Postarea aceasta am început-o de un secol și nu o mai termin....
"Îmi fac casă de lemn, căci e natural și la îndemână" - așa gândește un optimist romantic, care vrea să trăiască o viață sănătoasă, în mijlocul naturii, dar care acum încă stă la bloc în oraș. Nu se gândește că poate lemnul va fi dintr-o sursă nesigură (adică furat) sau va fi tăiat vara, deci va fi plin de apă, va fi cu vietăți, strâmb, curb sau cu coajă. Nu se va gândi că dacă îl vrea uscat și cu acte va trebui să scoată din buzunar dublul banilor față de cel "la negru".
Anul trecut ne-am cam păcălit cu lemnul. Am tratat la un depozit în Cluj, pe ultima sută de metri,  ni l-au adus și basculat în curte și s-au cărat. Când am desfăcut grămada, doi căpriori erau cu coajă și mâncați de carii. Degeaba am insistat să vină să îi schimbe căci nu am avut cu cine.
Anul acesta am început căutarea cu vre-o lună înainte. Am cerut oferte, am comparat și n-am luat cel  mai mic preț, dar nici lemn uscat, care era dublu.
În timp ce Nea Fănică suda, ni s-a livrat lemnul și a fost basculat în curte, la intrare. Trebuia mutat și aranjat. Arhitectul meu nu putea să facă asta singur astfel că m-am dus la crâșmă să fac rost de 2 oameni care să ajute. I-am găsit, ei spun că vin "acum", adică apar după o oră.
Erau cam 3 Mc de lemn și 2 persoane îl aranjau într-o oră. Îi întreb de preț. Ei se codesc și se fîstîcesc. Arhitectul meu le zice 40 de căciulă e bine? Eu sar ca arsă: CUM 40? Căci cu 50 l-a adus din Cluj. Le zic câte 20 de lei la fiecare. Șefu', căci unul dintre ei era mai șmecher a zis că nu se obosește, l-am întrebat și pe celălalt, dar nici acela n-a vrut să stea.

Banii  ar fi fost buni, căci o zi de muncă pt. un holoangăr se plătește în sat cu max. 60 de lei ,  ori 20 de lei pe oră e deja bonus.
Apoi am găsit pe altul care a vrut să facă pe 20 de lei. Și am învățat de la el o expresie nouă:
"Lemnu' ăsta e verde ca ceapa!" :)

De reținut! Ce trebuie să știi când cumperi cheresteaua de construcții:
1. Să îți calculezi cantitatea de lemn separat pe tipuri de lemn și să știi clar câte bucăți ai nevoie de fiecare.
Recomandăm ca stâlpii să aibă secțiune pătrată, de ex. 15X15 cm. Căpriorii, (elementele oblice ale acoperișului) și cosoroaba, panele (elementele orizontale) ar fi bine să fie cu secțiune dreptunghiulară, de ex. 10X15 cm; mai subțiri nu aș pune.
 Lungimea de max. 4 m e cea uzuală. De 5 m găsești mai greu și e mai scump, dar nu imposibil.
2. Dacă ceri cherestea de construcții ți se dă implicit preț pentru calitatea a doua, adică mai are și coajă, astfel că trebuie să ceri special lemn mai bun și să fii dispus să plătești un pic mai mult pe el. Te va ajuta ulterior la construcție.
3. E bine să fii acolo la încărcare , sau dacă nu ai fost măcar la descărcare să le verifici pe toate. Chiar dacă îți ia o oră. Mai bine acum, decât să fii nevoit să mai plătești un transport pentru trei lemne care nu erau bune.
4. Scândură și șipcă ia mai multă, căci se "consumă", se mai folosește la reazeme intermediare.
5. Începe sondarea pieței cu o lună înainte , minim, căci durează.
6. Nu depozita lemnul direct pe pământ și ai grijă să fie orizontal,  chiar dacă e doar pentru o lună. Noi l-am pus pe niște grinzi mai vechi.



2 comentarii:

  1. As mai adauga si eu la sfaturile astea. Tot din experienta proprie, noi fiind inca in curs de mutare la tara (anul al 3-lea). Tot in acelasi judet, daca nu ma insel.
    - Coaja nu-i problema, trebuie doar curatata inainte de punere in opera, altfel e sursa sigura de insecte. Daca lemnul e folosit la structura, probabil n-are rol estetic, deci merge si cu tesitura, daca nu-i prea mare (am aflat ca se numeste "pahontz")
    - Din cauza defectelor, punerii in opera gresite, etc. e bine mereu sa estimezi cu 10-15% mai mult lemn decat ai nevoie. Daca ramane ceva vei fi mereu pregatit pentru urmatoarea lucrare pe care nu te asteptai s-o faci (un acaret, un cofrag, o bancuta de stat in curte)
    - Ideal ar fi sa luati lemnul cu vreun an inainte. Localnicii, cand e pentru ei, il tin si mai mult. Anul trecut am cumparat scandura ptr. dusumele de la un vecin care o avea de mai bine de 5 ani. Mai dificil de pazit, daca nu locuiesti la fata locului.
    - Uscarea cea mai buna se face in aer liber, dar ferit de ploaie, pe cat posibil. Si dupa cum spuneti, elevat de la pamant caci altfel va putrezi. Deasemenea, intre grinzi/rigle/scanduri e bine sa fie niste distantiere, ca lemnele sa nu se atinga pe toata lungimea (ca de exemplu in poza de mai sus). Daca aerul nu circula printre ele, risca sa apara mucegai, sau cel putin sa se pastreze umede in loc sa se usuce.

    Spor la treaba!

    RăspundețiȘtergere
  2. Sfaturi foarte bune... Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere