20 decembrie 2018

Umiditatea din casele noastre

De când ne-am mutat de la oraș la țară au trecut cam 100 de zile. Ei, am mai stat noi pe la țară, în concedii, dar nu așa de mult timp legat.
Toamna a fost frumoasă, lungă și uscată și chiar călduroasă. Am uscat hainele afară mult timp, până în decembrie. Știi că hainele se usucă afară și la 1-2 grade, dacă e umiditate redusă în aer și adie vântul? Dacă bate și mai tare vântul, e și mai bine. Eu nu le pun pe un suport de uscat haine la modă acum, care le înghesuie unele în altele, eu le înșir pe o sfoară, afară, întinsă între doi pomi,"gypsy-style".  Și un lucru de folos este că usuc pe umerașe bluzele, cămășile, tricourile, gecile, etc., astfel se usucă și mai repede.  Încearcă și tu!
Până și la minus câteva grade scot hainele la uscat afară. Nu contează că îngheată și le voi băga în casă ca pe niște cartoane, nu se vor usca de tot, dar până îngheață o parte din umiditate se va evapora.
Dar oare de ce iți povestesc eu despre treburi minore- adică cum uscăm hainele?
Fiindcă în timpul ierii este foarte important să scoți aburii și vaporii afară din casă, ca să previi formarea mucegaiului.

Aburii de la gătit (pune capac pe oale când fierbi ceva! sau mai bine, folosește des cucta!), vaporii de la duș (deschide geamul după ce faci duș),   cei de la uscarea hainelor (mai ales dacă folosești detergent agresiv- cu mediul și cu nasul tău). Eu am un detergent de haine care nu miroase, se clătește complet, este biodegradabil și de câte ori iau pe mine haine spălate cu altceva mă enervează la culme.
Nu-i de joacă cu umiditatea din casă. Este vorba de sănătatea ta. Dacă produci mulți aburi, dă-le drumul afară pe geam sau prin orice sistem de ventilare pe care îl ai. Iarna stăm mult în casă, merităm să respirăm un aer curat.
La bucătărie prefer să deschid un gemuleț pe care îl am în dreptul plitei. Nu suport bârâiala hotei, de aceea nici nu ne-am montat una. Gazul în sine prin ardere produce aburi, astfel că plita electrică are un avantaj din acest punct de vedere.
Ne place extrem de  mult tencuiala din pământ. Punem mâna pe perete și îl simțim plăcut, nu este rece deloc (la interior). Se zice că reglează umiditatea . Poate că da, la noi nu l-am simțit deloc umed. Avem o casă uscată și asta e bine pentru o casă din baloți. Avantajul nostru în ceea ce priveste umiditatea este că suntem ridicați de la sol, bate vântul pe sub casă . Ce-i drept, se răcește mai repede, însă e uscată.
Eu sunt mulțumită cu căsuța pe care am realizat-o până acum și cum s-a comportat până acum la locuirea de iarnă. Deși suntem încă în șantier, nici toată izolația termică nu este gata; o putem locui destul de bine.
Prima mare zăpadă a sosit, fraze de compunere de clasa a 4-a mă încearcă când ma uit pe geam.

E liniște, cadre statice se văd pe geam, așteptăm Crăciunul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu