30 octombrie 2014

De ce as folosi baloti de paie la constructia casei?


Fiindca tine cald si inca foarte cald.  Gandeste-te ca paiul are aer la interior, e mai mult aer decat materie. Daca vrei un material termoizolant, cauti unul care e format din camere cat mai multe in care se stocheaza aer. De ce? Fiindca aerul e cel mai prost conductor termic. Iar eu vreau casa sa fie foarte bine izolata, ca sa imi ofere un confort termic si iarna si vara.
Paiul e natura. Vreau sa am o casa facuta cu ce am la indemana in natura care ma inconjoara. Sa fie sanatoasa si sa nu dauneze nici oamenilor nici mediului.  Nu pot sa zic ca balotii de paie sunt inofensivi fata de mediu. Pentru a produce grau se folosesc combustibili fosili, fiindca graul la noi se cultiva intensiv, cu tot ceea ce implica acest procedeu (distrugerea solului, poluarea panzelor freatice si a aerului). Dar gandindu-ne la mediu,  diferenta intre baloti si polistiren de ex.  este ca balotii sunt un reziduu al industriei alimentare, deci oricum s-ar produce chiar daca nu i-am folosi la constructii, in timp ce polistirenul este un scop in sine; pe de alta parte balotii prin descompunere (cand ii arunci) devin pamant fertil pe cand polistirenul nu se descompune si nici nu stiu daca la ora actuala se poate recicla cumva.
Ok, mai sunt si alte materiale naturale: vata bazaltica (asta are si ea o industrie in spate, o cariera, alte distrugeri) , lana de oaie, materiale pe baza de canepa (hempcrete). Dar inca nu sunt disponibile la noi la un pret asa de bun.
Daca ar trebui sa import paiele din China, atunci n-as face-o. Asa e cu lana de oaie, cu canepa, care le importam, fiindca neputand sa fie folosite ca atare, e nevoie de o mica fabricuta care sa le produca. Au inceput si la noi , timid, sa le faca, dar inca nu au preturi atractive.
Asa a reusit societatea noastra sa ne induca sa asociem ideeea de "green" cu "scump". Iar daca nu e scump, atunci e saracacios, e bordeiul bunicii. Eu ma incapatanez sa fie ieftin si cool, sau mai bine zis contemporan.
Balotii de paie sunt ieftini daca nu trebuie sa ii transporti de departe.  Si sunt prisme cu care poti construi ziduri drepte, pe care ulterior sa le finisezi.
Dintre toate materialele si tehnicile de constructie mai vernaculare sau din sfera "caselor naturale" am ales constient sitemul de baloti de paie pe structura de lemn.
Daca vrei curb, organic, fara colturi, sculptural, alegi cobul sau superadobe. Daca ai foarte multa argila dar si timp la dispozitie dar vrei mai drept alegi chirpiciul (caramizi nearse). Daca esti la munte si lemnul e la indemana, alegi cordwood sau chiar faci din barne masive.
Daca vrei casa cu ziduri drepte, dar si construita mai rapid,  alegi baloti de paie, daca ii ai la indemana.
Si mai stii de ce facem din baloti de paie? Fiindca e asa o chestie mai neobisnuita in care chiar credem, si daca noi arhitectii nu o facem, ca sa dam un exemplu, atunci cine?  Noi vom fi cei care vom construi in mare parte casa si cu ocazia aceasta vom invata si multe. Noi, familia, prietenii, cu claci.  Va fi o macheta 1:1. Sigur, vom avea si oameni care stiu si au mai facut:  dulgher pentru structura de lemn, echipa la fundatii si acoperis. Dar sa infund balotii in ziduri si sa ii tencuiesc, sa fac pardoselile din argila, sa finisez baia si bucataria pe suprafetele impermeabile, sa construiesc zidurile interioare de compartimentare, sa le pictez, oh si cate si mai cate! De-abia astept!

Am ajuns la un plan care ne place cat de cat, impreuna cu arhitectul meu care a fost Fat Frumos si a rezistat eroic la toate bombanelile mele, cerintele mele, "asa nu-urile" , doar are mai multe vieti, nu?
Acum eu sunt ,multumita, el nu chiar. Dar cam asa va fi in plan casuta noastra. E 100 mp construiti .
Urmeaza sa ii facem o intrare, o sera pe sud, sa-i dam o fata prietenoasa si sa o acoperim.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu