17 octombrie 2018

Pretul casei noastre din baloti de paie-partea I


Cat costa o casa din baloti? Am primit aceasta intrebare de multe ori.
Eu de obicei raspund asa: cat costa o masina?
E prea vaga intrebarea, de aceea nu poti primi un raspuns la ea.
Da, este o casa din baloti, dar pe langa faptul ca folsesti baloti de paie in loc de caramida si polistiren, lemn pentru structura in loc de beton, este ceva diferit fata de casele conventionale care costa acum sa zicem 700 EU/mp?

Eu pot sa iti spun care a fost pretul pe care l-am platit noi pentru casa noastra din baloti.
Si zic pretul pe care l-am platit fiindca nu au fost doar bani, ci si timp si oameni.  A fost mult si nu a fost usor si inca nu e gata, dar marele pas l-am facut, fiindca deja o locuim. 
Aceasta este povestea noastra pe care o impartasesc cu voi. este o poveste unica care nu se va mai intampla intocmai la altcineva.
Dar pe scurt, uite cum a fost:

TIMPUL
Cand am inceput santierul colegul nostru cu care am inceput casa experiment a avut o vorba : "timing-ul va fi dezastruos". Ah, ce dreptate a avut. Nu o sa uit aceste vorbe!
Cam jumatate de an a durat sa rezolve fostul proprietar de teren actele ca sa putem cumpara terenul cu cartea funciara in regula.
A durat aproape un an de cand am cumparat terenul pana ne-am apucat de construit: timpul de proiectare, de autorizare, de gasit echipa (fiindca am intentionat sa facem fundatiile cu o echipa si doar dupa ce ne-am lamurit ca nu o vom gasi, am decis sa le facem noi.)
De cand am sapat fundatiile si pana ne-am mutat " in casa noua" au trecut trei ani. Ani in care a trebuit sa investim munca, timp si bani ca sa avansam. Iernile (noiembrie-aprilie) nu s-a lucrat la casuta, e cam frig in satul acesta si iarna mai lucram la proiecte sa mai strangem bani.
S-a lucrat mai mult in vacanta de vara scolara, insa nu au fost multe perioadele de lucru sustinut incontinuu, ci mai mult in weekenduri sau dupamese, dupa munca de birou. O data a fost Mark pe santier 4 saptamani incontinuu si la final se trezea noaptea ca ii amortea mana de la prea mult efort.
Nefiind obisnuiti cu munca fizica a fost benefic pentru pastrarea sanatatii ritmul de lucru fizic doar in weekenduri, desi duminica nu a fost sfanta, nici sarbatorile ortodoxe. Radeam cu Mark ca tocmai  la un sfant sau la o sfanta lucrau cu tatal lui de zor pe santier, insa aveau "acoperire" caci sunt "unguri" ( reformati ) si nu au sfinti.
Nu spun ca nu au fost si vremuri nebune (de exemplu cand ne-am mutat am carat lucruri mai mult noaptea caci ziua se lucra la birou si pe santier). Sau vremuri in care nu am avansat caci a trebuit sa mai strangem bani.
Dar au fost trei ani plini.

-va urma-


Un comentariu: